Mellomtrinn

Periodeundervisning

Hver morgen starter vi med en sammenhengende økt fra 08:30 til 10:10. I denne morgenøkta arbeider elevene med samme tema over en periode på tre eller fire uker. Vi kaller det periodeundervisning.

Emnet i perioden veksler mellom kulturfag (norsk, historie, samfunnsfag) og realfag (matematikk, naturfag, geografi). Alle periodene er knyttet opp mot årstemaet for klassetrinnet.

Hvorfor er denne metoden så vellykket?

• Sammenheng og fordypning i læringsarbeidet
  • Effektiv arbeidsmåte med god kontinuitet
  • Legger til rette for konsentrasjon og fokus
  • Veksling av fag gir variasjon gjennom året

Under ser du et eksempel på periodeplanen i 6. klasse:

Digitale ferdigheter
Det er et mål at elevene finner seg til rette i sine teknologiske omgivelser, forstår sammenhenger og klarer å løse problemer ved hjelp av teknologi. Digitale verktøy brukes i fag som matematikk, språkfag og i arbeid med sammensatte tekster. På mellomtrinnet legges det samtidig fremdeles stor vekt på håndskrift og fysiske læringsmetoder, med støtte i forskning.

utdanningsnytt.no/anja-johansen-digitalisering-laeremidler/digitale-verktoy-ma-brukes-med-klokskap/295083
utdanningsforskning.no/artikler/2017/handskrift-apner-for-bedre-laring/

Nytt fagstoff og individuell bearbeidelse
Periodeundervisning er i utgangspunktet tredelt: En kunstnerisk og samlende innledning. Deretter kommer repetisjon, samtale og individuell bearbeidelse av lærestoffet. Til slutt presenteres nytt lærestoff.

Kunnskap i sammenheng
Faktakunnskap i denne alderen er viktig. Elevene lærer for eksempel tyske og engelske gloser, navn på hovedsteder rundt omkring i verden, fysikkens lover og gangetabellene på rams. Denne typen kunnskap gjør det enklere for eleven å orientere seg i det moderne informasjonssamfunnet.

Vi legger til rette for tverrfaglig undervisning. På denne måten vil elevene oppleve en sammenheng mellom fagene og en helhetlig forståelse av lærestoffet.

Skolen – En sosial arena
Et godt og trygt klassemiljø er en forutsetning for læring. Vi jobber kontinuerlig med det sosiale miljøet i klassene. Undervisningsmetodene legger til rette for læring i fellesskap. Gjennom jevnlige arrangementer som kor, teater og årstidsfester trenes klassene i felles fremføringer foran andre. Dette bidrar til å skape en følelse av fellesskap og utvikler respekt og forståelse for egne og andres læringsprosesser.

For å opparbeide gode rutiner og gode verktøy i forbindelse med det sosiale miljøet på skolen har vi i mange år benyttet veiledning fra Olweusprogrammet. Årlige spørreundersøkelser viser at vi har lyktes med å redusere mobbetilfeller til et minimum.

• Skoledag fra kl 08:30
  • Faste klasserom med 20-28 elever
  • Kroppsøving i Trondheim Spektrum
  • Faste årlige turer knyttet til undervisningen