Nico Schlösser

Nico Daniel Schlösser ble født i 1979 i Aachen og har vokst opp i Køln. Før han startet sine universitetsstudier, tok han siviltjeneste som ambulansesjåfør i Røde kors i Niederkassel og arbeidet etterpå ett år som frivillig i en fredsorganisasjon i Frankrike. Han tilbragte de neste åtte årene ved universitetet i Køln, universitet Caen Basse-Normandie (Frankrike), universitetet i Freiburg (Tyskland) og Washington universitet i Saint Louis (Missouri, USA). Nico sin masteroppgave handlet om Politikk og økonomi i tyskspråklig samtidslitteratur; i tillegg har han vitenskapelig statseksamen for undervisning i videregående skoler i tysk, fransk og historie.

Nico har undervist i franske fengsler, på ungdomsskole i Tyskland og på videregående skoler i Oslo før han kom til Steinerskolen i Trondheim høsten 2014. Her har han undervist i tysk, fransk og historie. Siden høsten 2019 har Nico vært pedagogisk avdelingsleder for vårt videregående trinn, og han er den enkeltpersonen som har bidratt mest til opprettelsen og driften av vår nye bærekraftlinje.